انواع پل عابر پیاده

چکیده : در این مطلب ابتدا به تعریف انواع پل عابر پیاده ساده ، کابلی و قوسی می پردازیم و سپس خصوصیات هر یک از پل ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

مدت زمان مطالعه : 3 دقیقه
تاریخ انتشار : 1399/04/14

انواع پل عابر پیاده

مقدمه

پل عابر پیاده به منظور اتصال دو نقطه از زمین به یکدیگر به جهت آسان و بیخطر نمودن عبور و مرور عابرین پیاده ساخته می شوند. این سازه میتواند بر روی خیابان ، رودخانه، دره و … ساخته شود. در ادامه به بررسی انواع انواع پل عابر پیاده می پردازیم

انواع پل عابر پیاده

به طور کلی پل عابر پیاده در سه نوع ساخته می شود، قوسی ، ساده و کابلی

1- پل عابر پیاده ساده : همانطور که از نام آن پیداست، این سازه ساده ترین نوع پل عابر پیاده می باشد که از دو قسمت اصلی به نام عرشه و پایه (ستون) ساخته شده است، نام دیگر این پل، پل خرپایی است که بیش از هر نوع دیگری استفاده می شود. علاوه بر این نکات، این پل هزینه و زمان ساخت کمی را دربر دارد.

2- پل عابر پیاده کابلی : یکی از مقاوم ترین نوع پل عابر پیاده است که برج ها در بالای پایه های پل و دهانه قرار گرفته اند. کابل ها به صورت مورب از برج ها به پایین کشیده می شوند و عرشه را نگه می دارند.

3- پل قوسی : پل به صورت قوسی شکل ساخته میشود که دو پایه از اطراف، وزن آنها را تحمل می کند. نوع ساخت این پل باعث میشود فشار وارد شده کل سازه یکسان باشد. در آخر لازم به ذکر است پل عابرپیاده از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است.