استراکچر پنل خورشیدی

پایه پنل خورشیدی یا همان استراکچر پنل خورشیدی به سازه ای گفته می شود که پنل های خورشیدی بر روی آن نصب و تحت زاویه ای مشخص رو به آسمان، در مقابل نور خورشید قرار می گیرند. به طور معمول استراکچر پنل خورشیدی از جنس آلمینیوم یا آهن با روکش گالوانیزه گرم می باشد.

دوام و جنس استراکچر از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا باید پنل خورشیدی را تحت رطوبت و وزش باد با سرعت بالا حفظ نماید. برای همین در نیروگاه های خورشیدی به استراکچر توجه بالایی می شود.

فرم پایه خورشیدی به طور معمول به سه صورت قوطی، ناودانی و نبشی است که هر کدام از این مدل ها با توجه به نوع کاربری مورد استفاده قرار می گیرد . این پایه ها می تواند به صورت کوبشی (یا دفنی برای زمینهایی که این قابلیت راداشته باشند) یا استفاده از فونداسیونهای پیش ساخته و بولت به سطح زمین متصل شود تا در پایدار ترین حالت ممکن قرار گیرد.

نقشه استراکچر پنل خورشیدی

نقشه استراکچر پنل سولار
 ستون قابل تنظیم 
 بیس پلیت 
 استند نصب پنل سولار 
نقشه استراکچر پنل خورشیدی

ویژگی پایه سولار

پنل ها به صورت قائم یا افقی در کنار هم مونتاژ می شوند. 

جنس سازه فولاد st37در نظر گرفته می شود. 

عضو های سازه پوشش دهی گالوانیزه گرم یا رنگی داده می شود. 

امکان طراحی و تولید سازه های مختلف با ابعاد و اندازه مختلف وجود دارد 

در اتصال اجزا استراکچر پنل خورشیدی از پیچ ومهره و جوشکاری استفاده می شود

استراکچر ها را می توان به طور کلی به چهار دسته زیر تقسیم بندی نمود

  • استراکچر ثابت 
  • استراکچر برای سطح شیب دار
  • استراکچر با قابلیت تنظیم زاویه و ارتفاع 
  • استراکچر هوشمند

پایه پنل خورشیدی ثبات یا استراکچر ثابت 

این نوع استراکچر از پر کاربرد ترین نوع پایه پنل خورشیدی می باشد و به طور معمول یا بر اساس موقعیت مکانی و نوع پنل ها طراحی و ساخته می شود و یا به صورت آماده برای پنل های رنج 5 تا 255 وات با زاویه بین 30 تا 45 درجه ساخته می شود. جنس این نوع استراکچر ها از نوع آهن با روکش گالوانیزه گرم و یا آلمینیوم می باشد و در برخی موارد از آهن بدون روکش نیز برای ساخت آن استفاده می شود.

به طور معمول این استراکچر ها برای نیروگاه خورشیدی بر اساس استاندارد های مشخص از قبیل استاندارد های مقاومت در برابر رطوبت، وزش باد و ضربه طراحی و ساخته می شود. همچنین استراکچر نیروگاه خورشیدی به طور معمول از دو ردیف تشکیل شده که بتوان بر روی هر کدام از آن ها تعداد بیشتری از پنل ها را قرار داد.

پایه پنل خورشیدی قابل تنظیم یا استراکچر قابل تنظیم 

این نوع از استراکچر به نسبت استراکچر های ثابت و سطح شیب دار دارای قیمت بالاتری می باشد. به طور معمول این نوع استراکچر قابل حمل بوده و به کاربر این امکان را می دهد تا پکیج خورشیدی را به سرعت نصب و جابه جا کند. عموما ساختار آن ها از نبشی های گالوانیزه و آلمینیومی ساخته می شود و در برخی از موارد فرم رادار را به خود می گیرند که در این حالت زاویه آن ها نتنها نسبت به سطح قرار گرفته بلکه حول محور اصلی نیز تنظیم می شود.
از این استراکچر ها در نیروگاه خورشیدی هرگز استفاده نمی شود زیرا وقت و هزینه زیای برای تنظیم کل نیروگاه هدر می رود.

پایه پنل خورشیدی هوشمند یا استراکچر هوشمند 

این نوع از استراکچر ها نتنها فقط مخصوص نیروگاه خورشیدی بلکه فقط مخصوص نیروگاه خورشیدی بیش از 500 کیلووات می باشند. این نوع پایه پنل خورشیدی از تعدادی سنسور، موتور و یک سیستم کنترل تشکیل شده و زاویه آن نسبت به محور خودش قابل تغییر است. به این صورت که سنسور نور خورشید را اندازه گیری کرده و سپس سیستم کنترل با تغییر زاویه استراکچر و پنل های خورشیدی به کمک موتور های مخصوص، پنل را در تمامی ساعات دقیقا زیر نور خورشید قرار داده و باعث می شود راندمان سیستم تا حد قابل قبولی افزایش پیدا کند.
به این نوع از پایه پنل خورشیدی، استراکچر دنبال کننده نور خورشیدی نیز گفته می شود.

پایه پنل خورشیدی برای سطح شیب دار یا استراکچر سطح شیب دار 

این نوع از استراکچر نیز مانند پایه پنل خورشیدی ثابت می باشد با این تفاوت که یا از پایه کوتاه درست شده یا در کل بدون پایه است و به طور کلی برای نصب پنل خورشیدی بر روی سطح شیب دار استفاده می شود. به طور معمول از این نوع استراکچر در نیروگاه خورشیدی استفاده نمی شود و فقط مخصوص پکیج های مجزا از شبکه می باشد.

نمونه کارهای انجام شده توسط شرکت نیک نور

این صفحه را به اشتراک بگذارید