تجهیزات ضد انفجار

تجهیزات ضد انفجار

با وجود گازها و غبارات قابل انفجار در برخی از مراکز صنعتی از قبیل صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، داروسازی، رنگ سازی، کارخانجات سیمان، صنایع شیمیایی، خودروسازی، جایگاه‌های سوخت، سیلوها و معادن و ….. استفاده از تجهیزات الکتریکی می‌تواند خطرات و صدمات جبران ناپذیری را ایجاد نماید. به منظور جلوگیری از این حوادث می‌بایست تاسیسات و دستگاه‌هایی که در مناطق مستعد انفجار نصب می‌گردند به گونه‌ای طراحی و تولید و نصب شوند که تمهیدات حفاظتی لازم در برابر شوک الکتریکی، جرقه، پدیده شکست القایی و ….. در شرایط کارکرد معمولی یا وجود عیب برای آن‌ها اندیشیده شده باشد. به این گونه از تجهیزات اصطلاحاً تجهیزات ضد انفجار گفته می‌شود.

ادوات و تجهیزات برقی که در تاسیسات هیدروکربنی بکار می روند با توجه به خطر انفجار و آتش سوزی می باید دارای بدنه ای کاملا ایزوله با محیط اطراف باشند، بطوریکه سبب آتش سوزی و یا انفجار نشوند، و در صورت بروز انفجار در داخل آنها به دلیل وجود گاز، قادر باشند فشار حاصل از انفجار را تحمل کرده و از سرایت شعله به محیط اطراف ممانعت نمایند.

تجهیزات ضد انفجار

 عدم استفاده از تجهیزات ضد انفجار به علت بی توجهی به شرایط ایمنی بارها باعث اتفاقات جبران ناپذیری در صنایع از جمله انفجار معادن و پالایشگاه‌ها و آتش‌سوزی در کارخانه‌های ریسندگی و بافندگی به علت وجود غبارهای قابل اشتعال شده است.

جهت انتخاب صحیح تجهیزات برقی ضد انفجار باید به دو نکته توجه شود. اول شناسایی محوطه های صنعتی خطرناک و تشخیص میزان احتمال خطر در آنها است که بستگی خواهد داشت به وجود مواد قابل اشتعال، احتمال رها شدن و مقدار و نوع مواد مزبور در فضای عملیاتی. دوم در این راستا عبارت است از انتخاب دستگاهها و تجهیزات موجود در بازار صنعتی از انواعی که بدنه آنها مناسب جهت نصب در فضاهای شناخته شده و طبقه بندی شده فوق باشند.

تجهیزات الکتریکی حفاظت ضد انفجاری به دو گروه کلی تقسیم می‌شوند:

گروه: I تجهیزات الکتریکی برای معادن

گروه: II تجهیزات الکتریکی برای سایر مناطق خطرناک

تجهیزات الکتریکی گروه II خود به گروه‌های IIC ,IIB ,IIA تقسیم می‌شوند. این تقسیم بندی به سطح خطرناکی گازها و غبارها بستگی دارد. تجهیزات گروه IIC برای استفاده در اغلب جوهای انفجاری خطرناک مناسب است و می‌تواند گروه‌های گازی IIA ,IIB را پوشش دهد. همچنین تجهیزات گروه IIB قابلیت پوشش دهی گروه IIA را دارند ولی عکس این قضیه امکان‌پذیر نیست.

انواع تجهیزات ضد انفجار

تجهیزات ضد انفجار

محصولات ضدانفجار از گستره وسیعی برخوردار بوده که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود: 

  •  انواع روشنایی های ضد انفجار (فلورسنت، چراغ کارگاهی، پروژکتور، هندلمپ، چراغ اخطار …)
  •  محفظه و ترمینال باکس ضد انفجار
  •  سوئیچ های ضدانفجار سوکت و پلاگ ضد انفجار
  •  تابلو برق و کنترل استیشن ضدانفجار
  •  سوئیچ گیر ضدانفجار
  •  کولرهای ضدانفجار
  •  انواع گلند و اتصالات ضدانفجار

نمونه تجهیزات ضد انفجار شرکت نیک نور

این صفحه را به اشتراک بگذارید