تفاوت گالوانیزه گرم با گالوانیزه سرد چیست؟

چکیده : در این مطلب تفاوت های دو پوشش گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد را مورد بررسی قرار می دهیم و کاربرد هر یک را با دیگری مقایسه می کنیم

مدت زمان مطالعه : 4 دقیقه
تاریخ انتشار : 1399/02/15

تفاوت گالوانیزه گرم با گالوازه سرد

مقدمه

در ابتدا بهتر است به مفهوم گالوانیزه بپردازیم: گالوانیزه یک نوع پوشش برای جلوگیری از صدمه دیدن و خورده شدن محصول می باشد. بدین منظور از لایه های محافظ فلز گالوانیزه شده استفاده می گردد. گالوانیزاسیون به دو روش، قابل انجام است که در ادامه به بررسی کامل آن خواهیم پرداخت.

پوشش گالوانیزه سرد

در این روش از طریق الکترولیز ، نمک های فلز روی (Zn) در محلول آبی، قطات آهن یا فولاد پوشش داده می شود. در روش دیگر از الکترولیت اسیدی برای گالوانیزه سرد استفاده می کنند.

پوشش گالوانیزه گرم

در فرایند گالوانیزه گرم، قطعه فلزی در یک وان مذاب روی (Zn) با دمای 460 درجه سانتی گراد غوطه ور می شود تا یک پوشش مناسب از جنس روی، قسمتهای درونی و بیرونی قطعات آهن یا فولاد را پوشش دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک کلیک کنید ( گالوانیزه گرم چیست؟ )

دلیل استفاده ار روی (Zn)

برای جلوگیری از پوسیدگی آهن یا فولاد می بایست از فلزی استفاده کرد که نسبت به این دو، آندی باشد. فلزهایی همچون روی و نیکل این ویژگی را دارند اما فلز روی به دلیل ارزان بودن در آبکاری بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

تفاوت گالوانیزه گرم با گالوانیزه سرد

+ ضخامت پوشش لایه روی ایجاد شده در روش گالوانیزه گرم بیشتر از روش گالوانیزه سرد است به همین جهت مقاومت محصول در پوشش گالوانیزه گرم بیشتر است.
+ به دلیل مقاومت بالای پوشش گالوانیزه گرم، از این پوشش بیشتر برای محصولاتی که در فضای بیرون (out door) نصب می شوند استفاده می گردد و از پوشش گالوانیزه سرد به دلیل مقاومت کمتر بیشتر در مصارف داخلی (indoor) مورد استفاده قرار میگیرد.
+ طول عمر محصولاتی که با گالوانیزه گرم پوشش داده شده اند بسیار بیشتر است.
+ پوشش گالوانیزه سرد ظاهر براق تر و زیباتری دارد.

کاربرد پوشش گالوانیزه سرد

+ فلزاتی که مصرف بهداشتی دارند
+ صنایع خودروسازی
+ پیچ ، مهره و قطعه سازی

کاربرد پوشش گالوانیزه گرم

+ برج نور
+ دکل دوربین
+ دکل مخابراتی
+ لوله های اتصال آب
+ گاردریل جاده ها