مقایسه پایه چراغ لوله ای و چندوجهی

چکیده : در این مطلب با کلیات پایه چراغ لوله ای و چندوجهی و کاربرد هرکدام آشنا می شویم و در انتها به بررسی مزیت ها و معایب هر کدام و مقایسه این دو محصول با یکدیگر می پردازیم.

مدت زمان مطالعه : 7 دقیقه
تاریخ انتشار : 1398/10/07

مقدمه

حتما هنگام رانندگی در بزرگراه، خیابان، در سفرهایتان در جاده ها ویا در مکان های عمومی مانند پارک ها به پایه های فلزی بلند با فواصل یکسان که بر روی آن ها چراغ خیابانی و یا پرژکتور نصب است، برخورد کرده اید. بدیهی است کاربرد این پایه ها، جهت روشنایی معابر است.

کاربرد پایه چراغ لوله ای و چندوجهی

از این نوع پایه ها برای تامین روشنایی خیابان ها ،بزرگراه ها ، معابر و شریان های اصلی و فرعی استفاده می شود.

ساختار بدنه پایه چراغ لوله ای و چندوجهی

پایه چراغ لوله ای : همانطور که از نام این محصول مشخص است بدنه آنها از لوله ساخته شده که ابعاد لوله ها به لحاظ قطر، ارتفاع و ضخامت به تناسب ارتفاع کلی پایه انتخاب می شود و از پایین به بالا کم می شود . پایه چراغهای لوله ای شرکت نیک نور با استفاده از لوله های ساخته شده تحت استاندارد DIN2440-2441 ساخته می شوند.

سکشن مختلف لوله ها اصطلاحا” به صورت تلسکوپی به یکدیگر مونتاژ می گردند و به مقدار معینی داخل همدیگر اصطلاحا” اورلپ (over lap) شده تا به ارتفاع مورد نظر برسد . کیفیت اتصال لوله های به یکدیگر در قسمت اورلپ بسیار اهمیت داشته و نیازمند تجربه و مهارت شرکت سازنده است.

پایه چراغ چندوجهی : مقطع بدنه آنها به صورت یک چند ضلعی (6 یا 8 ضلعی که تعداد اضلاع با توجه به قطر سازه و ارتفاع آن تعیین می شود) می باشد و از ورق خم شده ساخته می شود . قطر پایه و ضخامت ورق مصرفی به تناسب ارتفاع پایه چراغ انتخاب می شود . پایه چراغهای چند وجهی شرکت نیک نور با استفاده از ورق ST37 فولاد مبارکه ساخته می شوند.

این نوع پایه چراغ ها از سکشن های حداکثر 6 متری تشکیل شده که اصطلاحا” به صورت تلسکوپی به یکدیگر مونتاژ می گردند و به مقدار معینی داخل همدیگر اصطلاحا” اورلپ (over lap) شده تا به ارتفاع مورد نظر برسد . کیفیت اتصال قطعات به یکدیگر در قسمت اورلپ بسیار اهمیت داشته چرا که ریزه کاری های فنی زیادی در خمکاری ، برشکاری و رعایت شیب هرکدام از قطعات می بایست درنظر گرفته شود بنا براین می بایست توسط شرکتی انجام شود که تجربه و سابقه کافی را در ساخت این نوع پایه های داشته باشد و انتخاب شرکتهای تازه تاسیس ریسک بالایی دارد.

پوشش پایه چراغ لوله ای و چندوجهی

به منظور جلوگیری از زنگ زدگی یا هرگونه خورندگی (corrosion) بدنه ی این دو محصول را میتوان به صورت گالوانیزه گرم ویا رنگ اپوکسی یا آلکیدی پوشش داد. این پوشش با توجه به پارامترهای مختلفی مانند: هزینه ، تم معماری محیط نصب ، میزان رطوبت محیط در محل نصب و… انتخاب میشود. هر دو پوشش گالوانیزه و رنگ متناسب با شرایط جوی محیط، طول عمر متفاوتی دارند. اگر بخواهیم نگاه دقیق تری به این موضوع داشته باشیم در محیط های مرطوب و شرجی مانند شمال و جنوب ایران، هر دو پوشش طول عمر کمتری دارند. به طور میانگین پوشش گالوانیزه گرم بین 30 تا 35 سال و پوشش رنگ بین 8 تا 10 سال عمر میکند، اما همین دو پوشش در محیط های مرطوب به ترتیب 20 تا 25 و 5 تا 8 سال عمر میکند.

هزینه گالوانیزه گرم

برای پایه چراغ های لوله ای درصورتیکه ارتفاع آن از 6 متر بیشتر باشد هزینه انجام آبکاری گالوانیزه آن بسیار بالا رفته و به صرفه نمی باشد ، اما در خصوص پایه چراغ های چند وجهی از آنجا که این نوع پایه ها در قطعات منفصله 6 متری ساخته می شود مشکلی برای گالوانیزه آن وجود ندارد

ارتفاع پایه چراغ لوله ای و چندوجهی

پایه چراغ های لوله ای دارای محدودیت ارتفاع هستند و حداکثر تا ارتفاع 15 متری ساخته میشود. اما پایه چراغ چند وجهی به دلیل اینکه در قطعات 6 متری ساخته میشود هیچ گونه محدودیت ارتفاعی ندارد و قطعات آن متناسب با کاربردهای مختلف به دو صورت اورلپی و فلنچی به یکدیگرمتصل میشوند. ( تفاوت اتصال فلنجی با اتصال اورلپی چیست؟ )

حمل و نقل پایه چراغ لوله ای و چندوجهی

از نظر جا به جایی، برای پایه چراغ های لوله ای درصورتیکه ارتفاع آن از7 متر بیشتر باشد برای حمل آن می بایست از تریلی استفاده کرد حتی اگر تعداد آنها کم باشد. اما پایه چراغ چند وجهی به دلیل اینکه در قطعات 6 متری ساخته میشود با ماشین های معمولی مثل خاور و یا کامیون هم قابل حمل می باشد.

قیمت پایه چراغ لوله ای و چندوجهی

​از لحاظ قیمت این دو محصول تفاوت آنچنانی با یکدیگر ندارند و ممکن است باتوجه به شرایط روز بازار قیمت آنهای نسبت به یکدیگر کمی بالا و پایین شود.
در آخر باید گفت پایه چراغ لوله ای مدل قدیمی تر و تقریبا” منسوخ شده بوده ولی مدل چندوجهی به مراتب خواهان بیشتری داشته و طرح به روز تری می باشد.

محدودیت ارتفاع
فرایند گالوانیزه راحت
حمل و نقل راحت
نوع اتصال
پایه چراغ
بدون محدودیت
اورلپی و فلنچی
چندوجهی
حداکثر 15 متر
تلسکوپی
لوله ای