مقایسه چراغ LED ، COB و SMD

در این مطلب به معرفی انواع چراغ های روشنایی LED , COB و SMD و بررسی مزیت ها و معایب هر کدام خواهیم پرداخت. همچنین با مقایسه این سه چراغ خواهیم گفت : هر کدام برای چه کاربردی استفاده می شود.

مدت زمان مطالعه : 4 دقیقه
تاریخ انتشار : 1398/12/12

چراغ cob

مقدمه

در سال 1962 میلادی با ظهور LED ، تحول بزرگی در صنعت روشنایی جهان رخ داد، ویژگی های لامپ LED باعث شد تا در مدت بسیار کمی جایگزین روشنایی های خانگی و شهری شود ، برخی از این ویژگی ها عبارت اند از:
• مصرف برق بسیار پایین
• کیفیت نور بالا
• طول عمر بالا
• روشن شدن به طور آنی
• عدم تولید گرما
• مقاومت بالا در برابر ضربه
• عدم وجود ماده سمی مانند جیوه
• عدم تولید امواج خطرناک مانند مادون قرمز و فرابنفش
اینها تنها برخی از ویژگی های برتر LED ها بود که باعث شد تحول بزرگی در صنعت روشنایی رخ دهد.

مشکلات LED و ظهور لامپ های COB و SMD

یکی از مشکلات لامپ های LED این است که در اندازه کوچکی، نور بسیار زیادی منتشر می کنند و این درخشندگی زیاد باعث آزار بصری فرد می گردد. برای جلوگیری از این موضوع میتوان از یک پوشش پخش کننده نور استفاده کرد. اما این پوشش سبب هدر رفتن نور می شد و این موضوع، آغازی برای ظهور لامپ COB و SMD شده. COB کوتاه شده عبارت chips in board به معنای چیپ تراشه ها بر روی برد می باشد. در این تکنولوژی تعدادی لامپ LED به طور چیپ بر روی یک برد ویا ماژول قرار می گیرند و یک پنل روشنایی را تشکیل می دهند. این تکنولوژی باعث شد تا چشم انسان اذیت نشود. در طرف دیگر لامپ های SMD که مخفف surface mounted device است براساس لحیم کاری LED ها بدون استفاده از سوراخ بر روی برد ساخته می شود. تکنولوژی SMD به دلیل داشتن قابلیت انعطاف پذیری بالا در طراحی و کارکرد، در روشنایی سیستم ساختمان بسیار محبوب است.

مقایسه لامپ COB با SMD

امپ های COB به دلیل عدم وجود لنزهای فراشی ، دارای وضوح نور بالاتر ، تمیزتر و آشکارتر با پراکندگی کمتر می باشند. این ویژگی باعث شده تا از لامپ های COB بیشتر در ارتفاع های بالا استفاده شود مانند برج نور و پایه چراغ ها.
در طرف دیگر لامپ های SMD دارای پراکندگی پرتو نور می باشند و باعث می شود نور به طور یکنواخت به کل مکان مورد نظر پخش شود. به همین دلیل از این لامپ ها بیشتر در ارتفاع های کم مانند فضای داخل ساختمان و روشنایی باغ و باغچه استفاده می شود. از نظر گرما هم به دلیل متراکم بودن LED های COB، میزان گرمای تولید شده بیشتر از ساختار SMD می باشد. به همین منظور در پروژه های خیلی عظیم از فن های خنک کننده بین لامپ های COB استفاده می شود.
لامپ های COB به دلیل تراکم بیشتر LED ها، دارای راندمان بالاتری نسبت به مدل SMD می باشند. به طور مثال یک ال ای دی در ساختار COB میتواند 249 لومن بر وات ودر ساختار اس ام دی 161 لومن بر وات نور ایجاد کند.

در پایان ، اینکه کدام لامپ را تهیه کنیم کاملا بسته به نوع پروژه و استفاده ما بستگی دارد، امیدواریم با خواندن این مطلب بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.